fbpx
10 tips tegen angsten

10 tips tegen angsten

Angst, wat is dat?

Angst is een beklemmende, onaangename emotionele toestand die wordt veroorzaakt door dreiging of gevaar.

Angst is een fysiologische toestand die gekenmerkt is door lichamelijke, cognitieve, emotionele en gedragscomponenten.

Iedereen kent angst, het is soms nodig om te kunnen overleven, maar als het te lang duurt kan het voor grote problemen zorgen wat betreft de gezondheid.

Als het lichaam stress ervaart, dan gaat het in de aanval en maakt het het stresshormoon Cortisol aan. Cortisol zorgt ervoor dat het lichaam in de aanval gaat en zich dan niet langer bezig houd met een soepele werking  tussen de organen en zo dan ook niet langer je immuunsysteem bevoorraden. Als dit langere tijd aanhoud kan dit nare gevolgen hebben voor gezondheid van het lichaam. Slapeloosheid, oververmoeidheid, stress, chronische stress, burnout, psychische aandoeningen, niet helder kunnen nadenken, concentratiestoornissen, problemen met de spijsvertering en nog heel veel meer kunnen het gevolg zijn.

De angst die we nu al heel wat maanden ervaren rondom de Covid toestantd is dan ook voor velen een groot probleem aan het worden. We worden er overal en altijd mee geconfronteerd.

De mondkappen die we dagelijks moeten dragen, de afstandsregel, de sluiting van vele bedrijven en de werkeloosheid stijgt als nooit tevoren.

Het nieuws op tv, de social media en de sociale controle geven alleen maar negatieve signalen af en geen enkele hoop op iets positiefs.

Dagelijks krijgen wij klanten binnen die zo’n last hebben van angsten dat ze een gevaar voor zichzelf zijn. Het valt ook op dat mensen die juist zo angstig zijn ook ziek worden of al zijn geweest.

Dat vraagt om hulp en die willen wij jullie graag bieden. Zonder enige twijfel kan ik zeggen, dat als je geen angsten meer hebt, je je een stuk fijner voelt en ook niet meer zo vatbaar bent voor ziekte.

10. tips wat je er tegen kunt doen:

  1. Positief blijven en jezelf dagelijks bedenken waar je dankbaar voor bent (en het ook opschrijven in je eigen dagboekje/schriftje).
  2. Een goede ademhaling is uitermate belangrijk. Dus diep inademen in de buik en goed uitademen (longen leegmaken).
  3. AromatherapieZet een verstuiver aan met 100% therapeutische olie erin, daar knap je van op
  4. Gezonde voeding, zonder enige additieven en of suikers kan ook alvast heel goed helpen. Suiker kan zelfs zorgen voor stress in je lijf, wist je dat?
  5. Genoeg water drinken (minstens 2 liter).
  6. Lichamelijke beweging is nodig om alles soepel te houden. Ons lichaam is onze tempel. Behandel het met respect.
    • Wandelen in de natuur of aan de zee
    • Yoga – probeer maar eens een aantal lessen bij je dichtstbijzijnde yogaschool
  7. Relaxatie en dit kan in verschillende vormen zijn:
      • Massage
      • Voetreflexologie of diepe relaxatie bij voetreflexologie
      • Rustgevende muziek: dit kan klassiek zijn, binaural tunes of iets in die trend
  8. Slaap, voldoende nachtrust zorgt dat je lichaam weer kan herstellen.
  9. Aroma Freedom Techniek – is proces waarbij je negatieve gedachten, gevoelens en herinneringen gaat identificeren en loslaten die in de weg staan.
  10. Meditatie – rust in je hoofd om alles goed waar te kunnen nemen. Helder kunnen nadenken en alles op een rijtje kunnen zetten.

Dit zijn alvast 10 hele mooie beginnetjes voor jou om jezelf te helpen. Maak er gebruik van, er zijn er zelfs heel wat gratis. Zorg goed voor jezelf, dat is de boodschap, want een ander doet het echt niet voor jou.

Heb jij last van angsten en paniek, laat het nieuws en de social media links liggen. Het is er allemaal opgebouwd, om jou te verontrusten. Ze brengen nieuws om te shokkeren, daar zijn ze heel goed in.

Bovendien overlaad je jezelf met negatieve informatie die de angsten bij jou van binnen alleen nog maar meer voeden. 

Heb je de film “The Social Dilemma”  al eens gezien? Zeker een aanrader om de realiteit van de social media onder ogen te komen.

Ons cadeautje voor jou:

Onlangs heb ik een boekje geschreven over hoe je alvast kunt beginnen met synthetische chemicaliën, die jouw lichaam behoorlijk veel stress kunnen geven, te vervangen met een gezondere versie. Je kunt je aanmelden om dit boekje gratis te downloaden.

Wil je meer advies?

Vraag hier een kennismakingsgesprek aan met Cynthia, die heeft hierin veel kennis en kan je verder helpen met hoe nou verder te gaan.

Tot snel!

Het Just Relax Team

Meld U aan als VIP

Meld U aan als VIP klant om de exclusieve maandelijkse aanbiedingen van Just Relax te krijgen.